Yngelsäker hävert

20080902

Tänkte delge er hur vår yngelsäkra hävert/slanganslutning ser ut och är uppbyggt. Har tidigare publicerat detta på Zoopet i tråden Hemmabyggen, men tänkte även lägga ut den här för de som ej är aktiva på den sidan. Som vanligt låg man och brainstormade innan läggdags ^^ Jag störde mig på hur jobbigt det var att hålla koll på fiskarna samtidigt som man pumpade ut vatten ur karet... det har hänt mer än en gång att nån olycklig fisk fått åka vattenrutchbana helt ofrivilligt då den helt enkelt varit för nyfiken och kommit för nära. Som tur är har detta bara slutat i en hink med vatten varje gång! Värre är ju om det slutar i avloppet vid tömning med vattenslang.

Jag kommer dock att låta bilderna tala för sig själv... med andra ord, inga avancerade byggbeskrivningar ;) Dock har jag använt följande för att tillverka prylarna:

* Innebandybollar
* Nät från akvariefiskhåv
* Buntband
* Sughävert från Biltema (typ 20kr i inköp)
* Vanligt trädgårdsslang
* hane / hane gardenakoppling


Här kommer bilderna!

Yngelsafe1 Yngelsäker anslutning för tömning med hjälp av trädgårdsslang.
Yngelsafe2 Ovanstående anslutning monterad på slang.
Yngelsafe3 Yngelsäker hävert.
Yngelsafe4 Moddad del på hävert.

Hoppas detta kan ge inspiration och hjälp om ni tycker det är jobbigt att ständigt vaka över sugdelen när ni byter vatten! För oss har det blivit enormt smidigt :)

Mvh: Eddy

Kommentarer
Postat av: Wonky

whoo! jag som inte är nån akvarie person kan ändå inse hur fruktansvärt smidig den där mojjängen måste vara! töma akvarie tar ju ändå sin tid o behöva sitta o bevaka det låter inget vidare!

go go hemmabyggen:)

2008-09-02 @ 19:18:30
URL: http://gadgetcookie.blogspot.com/
Postat av: Eddy

Jepp, den är überbra =) Har inte sett att du har en blogg förr! Får in och snoka lite nu då :)

2008-09-02 @ 19:49:23
URL: http://nvsa.eu
Postat av: Wonky

den verkar ju lätt o göra med o inte specielt dyr heller!

jaao jag hade traudet en dag o sparkade igång en noob blogg..O.o

2008-09-02 @ 21:19:57
URL: http://gadgetcookie.blogspot.com/
Postat av: Mats

Den där mojängen ser användbar ut... Får bygga en. Kanske bygga flera å sälja innan du hinner ta patent på skiten. ^^

2008-09-03 @ 14:06:12
Postat av: Eddy

hahaha, njae, patent blir det inte för min del :)

2008-09-03 @ 18:12:12
URL: http://nvsa.eu
Postat av: Mats

sweet då snor jag det! ^^

2008-09-04 @ 02:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0