Mätvärden

 20080904

Idag har vi pulat lite med det stora akvariet! Fixade till filterhörnan så att fiskarna inte kan ta sig in i den (agassizii honan blev lite sur på mig) och tog bort håvnätet från insuget då det inte funkade så bra som vi hoppats. Det satte igen ganska så fort och det är ett himla mek att fixa med det. Därför ansåg vi att det var bättre att hindra fiskarna från att komma till insuget än att hindra dem från att åka in i det :) Vi hade ju som bekant problem med att kuhliålarna fick åka berg- och dalbana med slutstation ytterfilter!

Vi passade även på att mäta vattenvärdena och de är som följer:
NO2 = 0 (ingen nitrit, bra)
kH: = 5  (ganska hårt, bra, blir stabilt vatten och pH)
gH = 8 (Medelhårt vatten)
pH = 8.0 (alkaliskt, hade gärna haft ett lägre pH)

Jag är trots allt ganska nöjd med dessa värden, det verkar mycket lovande för eventuell framtida tillsats av CO2. Jag hoppas och tror att jag kan få ett lägre pH då, men ändå ett skapligt stabilt värde. Men det får framtiden utvisa :)

Mvh: Eddy

Kommentarer
Postat av: Mats

hur fixar man kolsyra då? Är det så illa att man måste ha tub.. Hur får jag ner pHt? :(

2008-09-05 @ 02:58:04
Postat av: Eddy

Kolsyra fixar du i en sodastreamer ;) Men iaf... koldioxid kan du fixa på en rad olika vis. CO2 system med flaska, mäsk eller ett par andra metoder (sök zoopet så hittar du komplett info). Man bör dock ha en karbonathårdhet på minst 4 innan du börjar meka med sånt. Måste du sänka pH't men inte vill skaffa dyr utrustning finns dyra vattenpreparat ;) Eller får du filtrera över torv och slänga i rötter i karet (men det har du ju redan).

2008-09-05 @ 18:03:12
URL: http://tzarloch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0