2008-05-04: Idag åkte alla Endlers Guppy

Agneta i NVSA kom och hämtade alla Endlers Guppy (ca. 100st) idag. Ett antal "vanliga" Guppy åkte oxå. Skönt att äntligen bli av med lite Guppy. Har ju blivit lite väl mycket av dom den sista tiden.

Nu är det bara städare kvar i 84L och Eddy står beredd att börja experimentera i det karet nu. Har börjat lite smått med Plantamin, men har även beställt hem en del andra produkter med tillbehör (vet ej vad eftersom det är hans projekt). Är inte så insatt i det här med gödning och ljus.

Igår (lördag) hällde han i Plantamin i 450L oxå och idag även i 54L och 45L.


Vår stora ancistrus är fortfarande sjuk, men ger honom en sista chans att bli av med sin knuta. Börjar medicinera igen imorgon då vi flyttat tillbaka stora Pansarmalen. Pansarmalen har blivit mycket bättre skönt nog och kratern har nästan försvunnit helt. Finns stort hopp för pansarmalen att bli återställd medan Ancistrusen hänger lite löst just nu.

Har även ändrat om lite i karen och rensat lite växter, det behövdes.
Uppdaterar lite senare om vad som finns var.

Mvh: Nina.

Kommentarer
Postat av: therese

hej hej! tänkte störa ett slag, efter att ha läst lite i din blogg så kunda ja ju rätt lätt konstatera att du kan akvarium =) jag är nybörjare, som gör mitt bästa på att läsa o lära nu för mina små fiskars skull. Skaffade mig ett litet 54 L akvarium för ett par veckor sedan med ett gäng molly fiskar, o några pansar malar. Allt var frid o fröjd, pigga o glada- men så dör en av molly honorna. Jag blev orolig för att det skulle va något i vattnet och bytte ut en stor del. De övriga har mått prima, men nu ser jag att flera har fått röda prickar på kroppen. Har försökt finna något kring va de kan va på nätet, men no luck där inte. Har du någon idé??? Inget tvång på svar, men det skulle uppskattas ^^ tack på förhand/ Therese

2008-05-08 @ 19:30:42
URL: http://zunk.blogg.se
Postat av: Nina

Kan tyvärr inte hjälpa dig där. Har aldrig hört talas om röda prickar. Däremot verkar det som orsaken till detta är Nitrit. Rätta mig om jag har fel, men du startade upp med alla dessa fiskar på en gång eller? Det är ganska viktigt att man börjar med ett par fiskar för att akapa balans i akvariet och få goda bakterier innan man släpper i ett par st till.

Mitt råd till dig är att ställa din fråga på Zoopet.com där du mer troligt kommer få ett bra svar. Lycka till..

2008-05-08 @ 21:25:12
Postat av: therese

ok, tack så mkt =)

2008-05-08 @ 22:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0