20080616: Kalkexperiment

Som ni säkerligen vet vid det här laget är jag och Nina rätt så nya inom det här med akvaristik (även om vi faktiskt snappat upp en hel del på de 6 månader vi hållt på). Men vi känner att vi vill experimentera ibland, inte bara läsa på forum och dylikt. Det är roligare att prova själv helt enkelt!

Därför ville jag testa det här med kalksten i vattnet... så jag införskaffade mig en vit hålsten på 3kg och satte den i ett provkar med 30 liter vatten i. När testet började hade jag ett vatten på:
kH: 3
pH: 7.5
gH: 5
OBS: Vårt gH test har nyligen gått ut datumet (dum var jag som inte kollade innan jag köpte i butiken) men jag tror att det stämmer iaf. Och vi kör med dropptest av bra kvalitet.

24/5 - 19.00: Fyllde testkaret med 30l kranvatten och satte i ett litet innerfilter.
24/5 - 20.00 Mätte värdet (kH3,pH 7.5,gH 5) som jag skrev ovan. Lade sedan i stenen i vattnet och blev rätt så överraskad av hur extremt vitt vattnet blev...

Kalktest 1

25/5-07.30: Oförändrade värden, rengjorde filtret. Fortf mycket partiklar i vattnet.
25/5-19.00: Kalken har sedimenterat rätt mycket, ganska mycket klarare vatten.
25/5-20.00: Oförändrade värden.
26/5-16.00: Rengjorde filtret igen, nu är vattnet i stort sett helt klart.
26/5-20.00: Oförändrade värden.
27/5-20.00: Oförändrade värden.
28/5-20.00: Oförändrade värden.
29/5-20.00: GLÖMDE MÄTA! Grr...
30/5-20.00: kH 4, pH7.5, gH 6. Nu har alltså kH och gH höjts ett steg, men pH har buffrat på 7.5. Väldigt trevligt!
----
11/6:17.30: Oförändrade värden. Antar nu att inget mer kommer att hända och avslutar därför testet.

Ville med detta lilla experiment själv testa lite hur mycket det gjorde och vad som hände när jag drog i en kalksten och jag tyckte det var lärorikt :)

Kalktest 2

Vi ska snart flytta och då får vi ett kH på 4 eller 5 (kommer inte riktigt ihåg vilket (tror det var 5 dock)) så då är det ändå överflödigt att filtrera över kalk eller dyl. till de fiskar vi i första hand kommer att hålla.

Mvh: Eddy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0