20080718: Ljungbyhedsvatten

Nu har jag mätt vattnet som vi har här i Ljungbyhed (efter att det gått i ett tomt kar i ett dygn) och jag tycker nog att jag är glad över vad jag ser :)

kH: 4
Det är bättre än vad vi hade i Lilla Forsby (där hade vi 3) och detta är jag mest nöjd med..det innebär att jag lätt kan köra på med CO2 tillförsel och dylikt utan större risk för pH ras. Utan att behöva filtrera över kalk eller bikarbonat.

gH: 8
Två mer än vad vi hade i Forsby... lite hårdare, men ändå inte särskilt hårt... funkar skitbra skulle jag säga :)

pH: 8.0
Ja... vad jag kunde läsa så låg pH't på 8... det är liiite för högt enligt mig som gärna inte går över 7.5... men vad ska man göra? Nej, jag håller hällre gämna värden utan risk för ras och ligger lite högre på pH än att jag gamblar med värdena för ett lågt kH. Känns som att vattnet är bättre här för akvaristiken :)

Det var allt för nu!

Vi hörs mina vänner!
Mvh: Eddy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0