20080717: Flytt, fiskar mm

Nu har vi då flyttat. Från Lilla Forsby till Ljungbyhed! Alla möbler är på plats (dock är allt väldigt kaotiskt för tillfället med lådor, säckar och prylar som ligger huller om buller). Men vi är på plats! Och jeeeedrans vad skönt det är :) Håller på och pular vid huset för att få det i skick till den 28:e då vi skriver papperna för försäljning men det har gått över förväntan bra hittils. STORT tack till Gunn, Odd, Anitha, Niklas, Andreas, Stefan, Jeanette och Pjodden (och alla andra som hjälpt till på ett eller annat vis)  för all hjälp! Utan er skulle vi aldrig klara det!

Alla karen utom Ninas guppyhotell och vårt 450 liters är flyttade och står nu med vatten i lägenheten i väntan på att fiskarna ska flyttas från Forsby. Men allt står tillfälligt och utan inredning då vi ändå måste göra om allt så fort vi får tid till det. Men så är det här i livet :) Mycket att göra och så lite tid!

Idag (efter en sträng dag vid huset med massor av trädgårdsarbete) åkte dock jag och Nina till Lanz (Tropisk Fisk i Klippan) och spanade in läget. Och 'håll i hatten nu' vi inhandlade tre Svärdbärare, Xiphophorus helleri!!! Alla var läckert orange och väldigt stora (Pjodden, slå mig inte nu, men de ska faktiskt bli fiskmat ;) ) En hane och två honor blev det :) Anledningen till detta är nämligen att jag har tänkt att införskaffa mig ett nytt akvarium. Ett 540liters blir det antagligen då det passar bäst in i lägenheten iom att jag får hålla mig till 150cm långt. Sen är planen att köpa en 4-6st Påfågelciklider (Oscar) Astronotus ocellatus  som får gå däri och växa och frodas i en 10 år eller så =) De blir typ 40 cm långa och är riktigt rovgirga! Men jag har förälskad mig totalt i dessa fiskar och ser detta som min chans att förverkliga en dröm :)

Dessa firrar äter en hel del.. en hel jäkla massa faktiskt, så för att hålla nere kostnaderna i början då mina Påffar (Oscars) inte är sådär jättestora hade jag tänk variera kosten med att mata med levande fiskar (svärdbärare) och därför har jag påbörjat min odling idag. Dock är detta inte något sadistiskt nöje jag har.. nej, ni som känner mig vet att jag är precis tvärt om. Dock har jag insett att detta är väldigt naturligt och väldigt nyttigt för påffarna. Så det får bli på det viset! Sen kan man ju mata med räkor och allt annat gott också för den delen. Mycket bra info hittar ni på detta relativt nystartade forum http://oscarciklid.egetforum.se/forum/. Jag är själv reggad där sen någon vecka tillbaks under namnet Ahlqvist.

Men men, en sak i sänder! Jag vet inte när nya akvariet införskaffas ej heller mina påfåglar.. men förberedelserna är ändå i gång och det känns skönt.

Nu har jag nog inte mer att bjuda på för tillfället så jag slänger helt slumpmässigt upp lite gamla akvariebilder så ni har något att kika på tills jag har något bättre att skriva om! Ha det bäst och kommentera gärna!

Mvh: Eddy

Palett vaktar yngelRiotetror 450lGuppies (hotell)Våra två kuhliålar... som ni ser är en väldigt blek.


Och till sist, grattis på födelsedagen Jennifer! Vi kommer och grattar dig så fort vi kan :)

Kommentarer
Postat av: Ingemar

Gott att höra att flytten gick bra! Lycka till i nya lyan med fiskar och allt! :)

2008-07-18 @ 09:18:16
URL: http://avgrunden-roos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0