2008-01-26: Vilken dag!

Hmm, vart ska man börja... Kan börja med en uppdatering angående gårdagen... Fick flytta in de två kampfiskhonorna från 84l karet till 54liters då vi upptäckte att de attackerade kardinaltetrorna! Så kampfiskhanen fick inte vara ensam så länge :)

Ok, idag då... Började i morse med en tur till Lantz! Införskaffade mig två ancistrusmalar som fick anställning i 54l karet direkt pga en ökad mängd alger där. Investerade även i ett PH-test, en burk med artemiaägg, en artemiasil och en liten algskrapa. Just ja! Även en termometer.
Sen skulle vi ta en tripp till Biltema och köpa slangar osv för att underlätta vid vattenbyte.. det sket sig dock för vi åkte till en djuraffär i helsingborg! Enormt välskött och trevlig butik med skapligt utbud och trevlig personal. Djurriket tror jag det hette. Pjodden ringde nämligen och tipsade oss när vi var på väg in till biltema och han sa att han hade siktat riotetror därinne :)
Den resan slutade med 10 st riotetror som nu går i 54l karet tillsammans med kampfiskarna (hoppas de låter de små liven vara ifred) och två små malar som Nina valde ut till sitt lilla guppykar... skitfina är de. Ser ut som små hajar och de verkar vara väldigt flitiga algätare! Kommer inte på vad de hette, men kommer att uppdatera info angående dem senare. Blev även inhandlat en massa annat... en sats med slangar och slamsug för att koppla på kranen... samt för påfyllning av akvarium. Lite fiskkäk ala vegetariskt, ett KH-test, lite ektozonsalt och en flaska nyttobakterier.

Har gjort PH, KH och NO2(nitrit) test i samtliga akvarium nu. Resultat som följer:
Guppy: PH: 7.3, KH: 3, NO2: <0.3mg/l
54l: PH: 7.0, KH: 3, NO2: <0.3mg/l
84l: PH: 7.0, KH: 5, NO2: 0.3mg/l
Jaaa... KH värdet verkar vara ett problem.. dock lugnt med nitrit för tillfället.
Testade även kranvattnet: PH: över 7 (testat vid tidigare tillfälle) KH: 3

Sen till en tråkig nyhet... Har på något vis missat en anvisning ang antiprickmedicinen... Man ska inte använda sig av vattenberedningsmedel när man behandlar mot vita  prick... Grrr, känns ju skittråkigt att det kanske var pga det alla mina fiskar dog i 54l karet... och att jag behandlat i två dagar helt i onödan i 84l :( Så idag har jag gjort ett _stort_ vattenbyte i 84l baljan på ca två tredjedelar och fyllt upp med helt vanligt kranvatten... och gett dem en ny dos medicin. Hoppas nu att denna åtgärd går hem... den var drastisk, men enda sättet att ha en chans att kunna bota de stackars fiskarna. Kardinaltetrorna börjar få fler prickar. Jaja, antingen får jag plocka döda fiskar i morgon bitti, eller så har jag kanske lite friskare och gladare fiskar... det får vi se.

Hoppas verkligen att det snart vänder med all otur jag haft och att jag kan börja få balans i karen....

Förresten, någon som vill ha en kampfiskhane och / eller framförallt två kampfiskhonor så säg till... ni får dem! Jag vill helst bli av med dem så jag kan återskaffa Fjärilar (dock ska värdena vara perfekta innan dess).

Vi hörs! Och håll tummarna nu att vi får bukt med alla bekymmer vi dragits med på sistone...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0