2008-08-18: Vad händer?

Allt har varit frid och fröjd och man har kunnat njuta av Svärdbäraryngel och så.... då helt plötsligt en dag ligger det fullt med pansarmalar och bäftar i Tims 54L :O
Jag fattar ingenting! Visst har de betett sig lite underligt enda sen vi köpte dem och simmat framför utblåset och uppe vid ytan men nu låg de bara där helt plötsligt. Jag tycker alla tecken borde tyda på syrebrist men pumpen eller rättare sagt pumparna (har två) ger bra cirkulation på ytan. Jaha.. Nitrit tänkte jag, men icke. Mätte nitriten och den var obefintlig. Det var ju själve.... Nähe.. Bara att göra delvattenbyte och i med AquaSafe som tar bort alla skadliga partiklar i vattnet och hoppas på det bästa. Får se imorgon hur de mår *cross fingers*.

Sen kommer jag upp och tittar i 450L och vad ser jag där. Nej då.. Inga halvdöda pansarmalar ;-) utan en sjuk Dvärguramihona :-(
Hon hade ett litet sår under munnen och svullen och röd gäle. Flyttade henne till 84L där det behandlas med salt för tillfället eftersom Riotetrorna har nån konstig åkomma som tar kål på dem en efter en :-( Som tur är har det inte smittat över till någon annan art men det är väl bara fråga om tid innan alla är sjuka, tyvärr.
Nej, just nu kan man väl inte säga att det är flyt i akvarierna precis. Hoppas verkligen det blir ändring snart dock.

Däremot verkar våra nya yngel må utmärkt *peppar, peppar*. De växer så det knakar och börjar bli lite modigare. Får mest nykläckt artemia och krossat flingfoder och vid matdags kan det nog vara närmare tio st. framme samtidigt.

Mvh. Nina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0