2008-08-06: Allt verkar gå bra.

Allt verkar ha kommit igång som det ska och alla värden verkar vara under kontroll. Dock har vi lite problem med våra Riotetror och har egentligen haft enda sen vi köpte dem. Fattar inte riktigt vad det är med dem och det verkar inte smitta till de andra arterna men en och en insjuknar de och dör. Verkar som alla ärdödsdömda och jag börjar bli lite orolig att det ska smitta till Palettynglen och Ancistrusarna som går i samma akvarium.
Det var lite om 84L.

54L fick vi avliva en Guppyhane idag eftersom tarmarna hade börjat komma utanför magen. Såg riktigt vidrigt ut och fisken mådde verkligen inte bra. Sicket kvalitétsskit det är att köpa Guppyhanar i butik. Alla hanar jag köpt har dött utom en som jag gav bort. Tror minsann de är så hårt avlade allihop så de blir helt förstörda. Nu har jag bara de jag själv odlat och jag hoppas verkligen de överlever. Får väl snart börja leta hona oxå till den ensamme hanen så inte hans arv dör ut. Han är ju trots allt en jävligt snygg snakeskin med gigantisk stjärtfena. Brister lite i färgen på stjärtfenan eftersom den inte är jämnt färgad.

Oxå har vi Eddys 63L som det var tänkt att odla Svärdbärare för matning av Oscar. Nu blev det inga Oscar eftersom pengarna inte räckte till men likväl står vi nu med våra Svärdbärare. Dock upptäckte jag en ganska positiv grej idag när jag skulle mata. Den ene honan var ingen hona utan en sent utvecklad hane så då blir det ju iaf inte lika många yngel.
För att inte hanen skulle jaga denne nya hanen flyttade jag över den till 450L. Får väl se om den lyckas trivas där. Den måste ju verkligen känna sig som clownen bland alla med sin nästan självlysande oranga färg. Där går ju endast diskret färgade fiskar sen innan och de som synts mest innan har ju varit Dvärgguramihanen och Agazissiihanen.

Glömde även nämna att vi hittade våra pyttePalettyngel i pumpen på 84L så de har fått flytta till sonens 54L där de nu bor tillsammans med min Guppyhane. De hade simmat in i pumpen i flykten från sina äldre syskon så de får bo i 54L tills de är så stora att de inte blir jagade längre.

450L.
Där köpte vi ju några pansarmalar och några små Khuliiyngel.
Några Khuliiyngel var försvunna efter några dagar så jag "tvingade" Eddy att riva upp hela ytterpumpen. Visst, där var två rymlingar så nu har vi gjort insuget totalt yngelsäkert med nät och grejer. Kunde senare räkna ihop alla 6 yngel igen senare på dagen så ingen hade fastnat nån stans iaf. Slutet gott allting gott.

Nu har vi fått lite önskemål om foton på ålarna och den lille hittekatten "Bella" men det kan jag tyvärr inte bjuda på nu eftersom de ligger på Eddys dator som han just nu spelar WOW vid. Om han får tummarna loss kommer det säkert bilder inom kort. Ha tålamod så länge.

I ett senare inlägg ska jag berätta lite mer om hittekatten oxå men detta får räcka för nu.

Mvh: Nina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0